آموزش وردپرس قالب وردپرس قالب رايگان وردپرس درس وردپرس
حفر چاه فاضلاب و تخلیه آن

حفر چاه فاضلاب و تخلیه آن

رفع نم حمام
علت نم و رطوبت حمام
ژانویه 21, 2019
لوله‌کشی ساختمان
علت گرفتگی لوله‌های ساختمان
ژانویه 21, 2019
تخلیه چاه

حفر چاه فاضلاب یکی از روش‌هایی دفع فاضلاب است که از قدیم مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ چاه فاضلاب یکی از ملزومات و ضروریات هر ساختمان مسکونی است. در ظاهر ممکن است این عمل را ساده بدانید اما درصورتی‌که حفر چاه فاضلاب به‌دقت و به دست متخصصین صورت نگیرد، ممکن است بعدها مشکلات مالی و حتی خطرات جانی برای شما و اطرافیانتان ایجاد کند.

برای افزایش کارایی چاه‌های فاضلاب، باید نکات زیادی را در نظر گرفت که تنها متخصصین می‌توانند این کار را انجام دهند. مثلاً در هنگام حفر چاه فاضلاب بهتر است در نیمه دوم تابستان اقدام کرد تا آب‌های زیرزمینی به پایین‌ترین حد خود برسند. علاوه بر زمان حفر چاه، باید به نکات دیگری مانند جنس خاک، عمق چاه و عایق‌بندی آن نیز توجه شود. مثلاً اگر در یک زمین نامناسب اقدام به حفر چاه فاضلاب کنید؛ ممکن است به قسمت سخت و غیرقابل نفوذ زمین برخورد کنید که در این صورت ادامه کار غیرممکن بوده و هزینه‌های زیادی برایتان به بار می‌آید. عمق چاه نیز اهمیت دارد، درصورتی‌که بسته به نیاز ساختمان این عمق محاسبه نشود و چاهی با عمق کم در نظر گرفته شود به‌سرعت پر می‌شود. در نتیجه باید هزینه‌های دوره‌ای برای تخلیه چاه بپردازید و درصورتی‌که عمق چاه بیش‌ازاندازه زیاد باشد هزینه‌های بیشتری به صاحب ساختمان وارد می‌شود. بنابراین حفر چاه فاضلاب نیازمند تخصص و اندازه‌گیری‌های دقیق است تا مشکلاتی را به وجود نیاورد؛ که در این قسمت به چند نکته کلیدی آن می‌پردازیم:
• محل قرارگیری چاه فاضلاب باید متناسب با فاصله آن از ستون ساختمان‌ها و چاه‌های دیگر تخمین زده شود.
• فاصله بین چاه فاضلاب و چاه آب باید مشخص و استاندارد باشد تا نفوذ صورت نگیرد.
• فاضلاب سرویس بهداشتی و فاضلاب آشپزخانه نباید به یک چاه ریخته شوند.
• عمق چاه فاضلاب باید استاندارد و متناسب با ساختمان تعیین شود.
• درب اصلی چاه فاضلاب باید کاملاً مشخص باشد تا درصورت پر شدن چاه و مشکلات دیگر به‌راحتی بتوان به مجرای ورودی آن دسترسی پیدا کرد و عملیات تخلیه چاه را به‌آسانی انجام داد.
• در نقشه ساختمان باید محل دقیق چاه فاضلاب، عمق و حجم آن نوشته شود.
• در چاه باید از لوله‌های هواکش استفاده کرد تا گازهای مضر از آن خارج شوند.
• انبار چاه فاضلاب در انتهای چاه و به‌صورت بزرگ‌تر قرارگرفته تا تماس فاضلاب با بستر زمین بیشتر شده و آب بیشتری جذب شود.

تخلیه چاه

تخلیه چاه:
علاوه بر حفر چاه نو؛ می‌توان چاه‌های قدیم و کهنه‌ای که تعداد آن بسیار زیاد است را تعمیر و بازسازی کرد. در ابتدا باید چاه‌های قدیمی را تخلیه کرد. تخلیه چاه‌های جدید آسان بوده و به‌وسیله دستگاه انجام می‌شوند اما این کار در چاه‌های قدیمی اندکی سخت است. به‌طور کلی در تخلیه چاه از پمپ‌های مخصوص استفاده می‌شود که شامل پمپ‌های مکنده؛ ساکشن، لجن کش و کف کش هستند. درصورتی‌که بعد از تخلیه چاه، دیواره‌های آن دچار مشکل شده باشد، باید به‌سرعت‌ ترمیم و بازسازی شود. زیرا ممکن است این دیواره‌های سست و نم‌زده خراب شده و خطرات جانی و مالی زیادی به وجود بیاورد. لایروبی و تراشیدن دیوارها و تعمیر و بازسازی آن باعث می‌شود که چاه ساختمان ایمن شده و تا مدت‌ها به تخلیه چاه نیاز نداشته باشید.