آموزش وردپرس قالب وردپرس قالب رايگان وردپرس درس وردپرس
تأسیسات ساختمان شامل چه بخش هایی می شود؟

تأسیسات ساختمان شامل چه بخش هایی می شود؟

رفع گرفتگی لوله
رفع گرفتگی لوله با روشهای مختلف
جولای 21, 2018
بوی نامطبوع فاضلاب
رفع بوی نامطبوع فاضلاب
ژانویه 21, 2019
تأسیسات ساختمان

تأسیسات ساختمان یک واژه آشنا، مهم و موردنیاز هر ساختمانی است. هر آنچه در یک ساختمان به کار برده می‌شود تا شرایط مناسب سکونت را به وجود آورد؛ تأسیسات ساختمانی نام دارد. این واژه درواقع کلیت و اجزای حیاتی یک ساختمان را به نمایش می‌گذارد. هر جزئی از ساختمان، از سیستم‌های حرارتی آن گرفته تا لوله‌کشی‌های آب سرد و گرم، حفر چاه، عایق‌بندی‌ها، سیستم برقی، گازی و… که همگی در راستای آرامش و خدمت به ساکنان ساختمان به کار گرفته می‌شود؛ در تأسیسات ساختمانی جای گرفته اند. البته در کشور ما، تأسیسات ساختمانی در مقابل سازه‌های ساختمانی اهمیت کمتری دارد، آیا همان‌قدر که مصالح و مواد به کار رفته در ساختمان اهمیت دارد، جنس لوله‌ها، تهویه مناسب خانه، عایق بندی، رفت‌وآمد آسان بین طبقات، ایمن‌سازی برای جلوگیری از ورود حیوانات و حشرات و بسیاری از جنبه‌های دیگر تأسیسات ساختمانی مهم نیستند؟ بنابراین به این بخش از ساختمان سازی؛ باید توجه بیشتری شود و تمام سیستم‌ها و اجزای به کار گرفته در آن با دقت و هماهنگی در کنار هم قرار گیرند، تا درنهایت، بازدهی کار بالا رود.

امروزه ساختمان‌ها پیچیده‌تر شده‌اند، سیستم‌های آب و فاضلاب به کار رفته در ساختمان‌ها، سیستم تهویه، آسانسور، چاه‌ها و… نیاز به تأسیسات ساختمانی دقیق و کارآمدتری دارند. از طرفی کشور ما منابع انرژی محدودی دارد که در صورت ضعف در تأسیسات ساختمان، این انرژی هدر می‌رود. بنابراین با توجه به بخش تأسیسات ساختمانی می‌توانیم تا حدودی در حفظ این منابع و محیط‌ زیست صرفه‌جویی کمک کنیم.

تاسیسات ساختمان

شرایطی را در نظر بگیرید که خانه مسکونی شما دچار مشکلاتی مانند نم و رطوبت دیوار شده است، در این شرایط بی‌شک یکی از حدس‌ها، مشکل در تأسیسات لوله‌کشی ساختمان است. در مثال دیگر شرایطی را در نظر بگیرید که به علت ضعف در عایق بندی ساختمان، انرژی حرارتی به بیرون از خانه منتقل می‌شود، بی‌شک این شرایط می‌تواند در مصرف انرژی زیاده‌روی کرده و هزینه‌های زیادی را به بار آورد. بنابراین اهمیت و استاندارد بودن تأسیسات ساختمانی، از جنبه‌های مختلفی مانند صرفه‌جویی در هزینه‌ها، امنیت، زیبایی و طول عمر ساختمان اهمیت بیشتری دارد.

در این راستا مهندسین و کارشناسان ماهر و متخصص در زمینه‌هایی مانند برق، عمران، معماری و مکانیک با همکاری هم سعی می‌کنند پایه و اساس تشکیل یک ساختمان را پی‌ریزی کنند تا درنهایت یک ساختمان ایمن، محکم و زیبا بسازند. متخصصینی که در تأسیسات ساختمانی کار می‌کنند، سعی می‌کنند از پیشرفته‌ترین لوله‌های ضد رسوب در انتقال آب و فاضلاب استفاده کنند. سیستم‌های برق به کار گرفته باید روکش استاندارد داشته باشند تا بعدها دچار مشکل نشود. با عایق بندی استاندارد ساختمان از تبادل حرارتی، نور، گردوغبار، نم و رطوبت جلوگیری می‌شود و از این طریق می توان به طول عمر ساختمان کمک کرد. تأسیسات ساختمانی به دو بخش کلی تأسیسات مکانیکی و تأسیسات الکترونیکی تقسیم می‌شوند که هر یک از این دو بخش دارای زیر مجموعه‌هایی مانند تأسیسات حرارتی، تهویه مطبوع، گاز، برق، آب و فاضلاب، آتش‌نشانی، آسانسور، سیستم‌های بخار و … می‌باشد.

برای انجام هرگونه خدمات تاسیسات ساختمان، لوله بازکنی و تخلیه چاه با ما تماس بگیرید

مشاهده شماره های تماس