آموزش وردپرس قالب وردپرس قالب رايگان وردپرس درس وردپرس
رفع گرفتگی لوله با روشهای مختلف

رفع گرفتگی لوله با روشهای مختلف

تشخیص ترکیدگی لوله
تشخیص ترکیدگی لوله
آگوست 18, 2017
تأسیسات ساختمان
تأسیسات ساختمان شامل چه بخش هایی می شود؟
ژانویه 21, 2019
رفع گرفتگی لوله

لوله های آب و فاضلاب، با گذشت زمان دچار گرفتگی می شوند. عموما با تجمع آب و عدم عبور آن، متوجه گرفتگی لوله می شویم. عوامل مختلفی در تشکیل رسوبات در لوله ها نقش دارند. از جمله این عوامل می توان تنگ بودن لوله، عدم رعایت استاندارد های مناسب در هنگام نصب و عوامل رسوب دهنده را نام برد.

در منازل، بیشتر گرفتگی های لوله، مربوط به رسوب چربی ها و مواد غذایی، مو یا اجسام خارجیست که به صورت تصادفی وارد لوله شده اند. در ادامه میخواهیم روش های باز کردن لوله را بیان کنیم.

روش شیمیایی

در این روش، با توجه به نوع گرفتگی، از مواد شیمیایی حلّال، برای باز کردن لوله استفاده می کنند. در لوله های فلزی، بدین منظور می توان از محلول اسید رقیق استفاده کرد. اما در لوله های پلاستیکی، این کار باعث خوردگی و خرابی لوله می شود. برای لوله های پلاستیکی، محلول های لوله باز کنی وجود دارند که باعث کمترین خوردگی در لوله می شوند.

همچنین هنگام خرید، باید به نوع لوله باز کن توجه کنید. برخی از آنها برای زدودن چربی و مواد غذایی هستند و برخی دیگر برای رسوبات معدنی و مو و … . شیوه ی استفاده از این مواد متغیر است و باید با توجه به دستور العمل پیش بروید.

میزان تاثیر مواد شیمیایی بر گرفتگی های لوله، متفاوت است و بستگی به شدت گرفتگی و قدرت محلول لوله باز کن دارد. در صورتی که با استفاده از مواد شیمیایی، مشکل حل نشد، باید از روش های فیزیکی کمک بگیرید.

روش های فیزیکی

استفاده از فشار هوا

نیروی هوای متراکم، می تواند در باز کردن لوله ها موثر واقع شود. برای این کار، باید وسیله ای وجود داشته باشد که هوا را با فشار، درون لوله بفرستد. وسایل مختلفی برای این کار به وجود آمده اند. ساده ترین آنها، تلمبه ی دستی است. روش کار بدین صورت است که تلمبه را به صورت عمودی در ابتدای لوله قرار می دهیم، و با بالا و پایین کردن آن، هوا با شدت وارد لوله می شود و راه آب را باز می کند.

وسایل زیادی به وجود آمده اند که در لوله بازکنی بسیار موثر تر از تلمبه ی دستی هستند. دستگاه تراکم هوا، جزو این دسته وسایل است. با قرار دادن دستگاه در ابتدای لوله و روشن کردن آن، هوا به کمک موتور، با فشار زیاد وارد لوله می شود و راه آن را باز می کند. ممکن است این روش با یک صدای ناگهانی و شدید همراه باشد.

استفاده از فنر زنی

در صورت وجود یک شئ سخت در لوله، ممکن است هیچ یک از روش هایی که تا کنون ذکر شده، موثر واقع نشوند. در چنین مواقعی، آخرین راهکار برای رفع گرفتگی لوله ، استفاده از فنر است. در این روش، یک فنر سخت و در عین حال انعطاف پذیر، وارد لوله شده و با حرکت چرخشی و رو به جلو، گرفتگی لوله را برطرف می کند. فنر زنی می تواند به روش دستی یا برقی انجام شود. سرعت دستگاه برقی، از روش دستی بیشتر است، اما باید توسط فردی دارای تجربه انجام شود تا امکان آسیب دیدگی لوله به حداقل برسد.