آموزش وردپرس قالب وردپرس قالب رايگان وردپرس درس وردپرس
علت گرفتگی لوله‌های ساختمان

علت گرفتگی لوله‌های ساختمان

تخلیه چاه
حفر چاه فاضلاب و تخلیه آن
ژانویه 21, 2019
شیرآلات
انواع شیرآلات و نصب شیرآلات منازل
ژوئن 18, 2019
لوله‌کشی ساختمان

لوله‌کشی ساختمان یکی از مهم‌ترین ساختار سازمانی است که بهتر است در همان زمان ابتدایی با دقت و اصولی طراحی و ساخته شود، زیرا بعد از اتمام کار ساختمان، به‌سختی می‌توانید در آن تغییراتی به وجود آورید. هدف این پروسه درواقع آب‌رسانی آب بهداشتی سرد و گرم از طریق لوله‌های مخصوص به مقصدهای موردنظر از جمله روشویی، حمام، ماشین ظرف‌شویی، ماشین لباسشویی و … است. در مقابل، لوله‌کشی فاضلاب نیز اهمیت دارد. نقشه لوله‌کشی آب سرد و گرم با توجه به نوع لوله‌کشی و نوع ساختمان متفاوت است. در این لوله‌کشی، آب از یک منبع وارد لوله اصلی شده و سپس از طریق انشعابات به سایر بخش‌های خانه منتقل می‌شود. مبدأ آب سرد درواقع کنتور آب شهری است که به‌وسیله پمپ مقداری از آب ذخیره‌شده و به بخش‌های موردنیاز برده خواهد شد. وجود پمپ در ساختمان‌های چند طبقه ضروری است تا آب بتواند این مسافت طولانی را به‌صورت عمودی طی کرده و با فشار معین به طبقات بالایی برسد.

متخصصین تأسیسات ساختمانی در هنگام طراحی این لوله‌های آب گرم و سرد، سعی می‌کنند از کوتاه‌ترین مسیر ممکن استفاده کنند. درصورتی‌که سقف ساختمان؛ سقف کاذب است بهتر است این لوله‌کشی‌ها در سقف انجام شود. در مسیر لوله‌کشی‌های آب سرد و گرم؛ باید از شیرفلکه استفاده شود تا بتوان به‌صورت دستی مسیر آب را قطع کرد. منبع آب گرم نیز سیستم گرم‌کننده خانه است که آب را گرم می کند و با درجه حرارت مشخص به نقاط مختلف خانه منتقل می‌کند.

لوله‌های به کار گرفته‌شده در سیستم لوله‌کشی باید از جنس مناسب، مقاومت مکانیکی بالا، شکل‌پذیری آسان، عمر مفید و عایق‌بندی مناسب برخوردار باشند، اصولاً این لوله‌ها به‌صورت تک لایه، ۵ لایه و فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در قدیم از لوله‌های فلزی استفاده می‌شد که به‌مرور در مقابل تغییرات آب و هوایی و رطوبت دچار خرابی می شد و مشکلاتی را به بار می‌آورد. درصورتی‌که جنس لوله‌ها مناسب نباشد ممکن است به‌مرور آسیب‌دیده و دچار پوسیدگی و نشتی آب شود و مشکلات زیادی مانند نم و رطوبت ایجاد کنند. در این راستا بهتر است از لوله‌های چندلایه استفاده شود، اما امروزه لوله‌های چندلایه پلیمری، لوله‌های جنس فولاد مقاوم و ضدزنگ نیز طراحی شده است که بسیار مقاوم هستند و از این طریق ایمنی سیستم لوله‌کشی آب سرد و گرم را ارتقا می‌بخشند.

لوله‌کشی ساختمان

گرفتگی لوله‌های آب گرم
علاوه بر لوله‌های آب گرم و سرد، یک لوله به‌عنوان گردش آب گرم وجود دارد که صرف‌نظر از اینکه شیر مصرف‌کننده باز یا بسته باشد، مقداری آب گرم در این لوله‌ها گردش می‌کنند تا در صورت نیاز به‌سرعت به آب گرم دسترسی داشته باشیم. در این میان ممکن است مشکلاتی مانند گرفتگی لوله‌ها باعث شود فشار آب گرم در منزل کم شود. مثلاً در لوله‌های آب گرم، ممکن است این گرفتگی به دلیل رسوبات صورت گرفته باعث افت فشار شود. شوره سفيد رنگی که در دهانه‌ی شيرها، مشاهده می‌شود، نشانگر وجود رسوبات کربنات کلسيم و منيزيم در این لوله‌ها است. این امر باعث می‌شود فشار آب کم شود و حرکت آب گرم در بین لوله‌ها کندتر شود. در نتیجه آب خروجی با فشار کم و دمای کمی به مقصد می رسد و گرمای لازم را نمی دهد. در این شرایط متخصصین تأسیسات ساختمانی از روش‌هایی مانند تکنولوژی پالس الکترونیکی برای بازکردن لوله استفاده می‌کنند. در این روش از میدان‌های مغناطیسی استفاده شده و دستگاه‌های مربوط، مقدار انرژی و فرکانس را تغییر می‌دهند تا با عبور آب از میان میدان انرژی‌های متغیر، تغییراتی در ساختار بلوری منیزیم و کلسیم به وجود آورند. در نتیجه جلوی تشکیل رسوب را گرفته و به دلیل افزایش خاصیت حلالیت آب؛ به‌تدریج رسوبات قبلی نیز از بین می‌روند.